Vragen over de jaarafrekening
Je bent klant van Warmtebedrijf Amersfoort en betaalt een maandelijks voorschotbedrag. Over een vaste periode van 12 maanden worden de werkelijke kosten van je warmteverbruik opgemaakt aan de hand van de meterstanden. Dit maken we voor je inzichtelijk op de jaarafrekening. Op de jaarafrekening vergelijken we de verbruikskosten met de voorschotbedragen die je betaald hebt. Heb je meer verbruikt dan er voorschotbedragen in rekening zijn gebracht? In dat geval moet je een bedrag bijbetalen. Heb je minder verbruikt dan Warmtebedrijf Amersfoort in rekening heeft gebracht, dan krijg je geld van ons terug.
Op de jaarafrekening vind je allereerst algemene gegevens.
– Periode: de periode waarop je jaarafrekening is gebaseerd. Dit is over het algemeen een geheel jaar. Meestal valt deze periode NIET precies samen met het kalenderjaar. Heb je een nieuwe woning? Dan kan het zijn dat de periode iets langer is.
– Factuurnummer: het nummer van deze jaarafrekening.
– Debiteurnummer: het nummer waaronder jij in onze administratie bekend staat.
– Meternummer: het serienummer van de warmtemeter in jouw warmteafleverset. Heb je een meter van het type “ITRON”? Dan kan het zijn dat je 2 nummers op de meter ziet. Het nummer op de ‘verdikking’ op de meter vind je op de factuur. In de toekomst gaan wij, voor de volledigheid, beide nummers vermelden. Staan er 2 nummers? Dan heeft er bij jou een meterwissel plaatsgevonden. De standen van beide meters zijn van belang voor de jaarafrekening.
Aansluitingsgegevens: de adresgegevens van de aansluiting.
Vervolgens zie je een deel met data en bijbehorende meterstanden.
– De meterstand op de start van de periode.
– De meterstand op 1 januari. Dit is de datum dat de tarieven voor het nieuwe kalenderjaar ingaan.
– De meterstand op het einde van de periode.
Dan volgt de berekening van de kosten. Voor warmtelevering zijn er 2 soorten kosten:
– De variabele kosten: de kosten voor het warmteverbruik uitgedrukt in GJ (gigajoules). Je ziet het totale verbruik en welk deel in het vorige en huidige kalenderjaar vallen. Per jaar worden de kosten berekend op basis van het op dat moment geldende tarief.
– De vaste kosten (vastrecht, meettarief, en de huur warmteafleverset). Deze zijn berekend aan de hand van het aantal dagen van de periode die in de betreffende kalenderjaren vallen. De tarieven die hier vermeld staan, zijn de jaartarieven. Er is op de vaste kosten een korting van toepassing. Deze korting is verrekend onder de post “vastrecht”. In de toekomst zal de korting apart worden vermeld.
De totalen die je ziet onder totaal warmtelevering, variabele kosten en totaal vaste kosten vormen samen het Totaal van de levering. Je ziet ook het totaal van de in rekening gebrachte voorschotbedragen staan. Dit bedrag wordt vergeleken met het Totaal van de levering. Als het Totaal van de levering hoger is dan wat in rekening is gebracht voor de voorschotbedragen, blijft er een bedrag over dat nog moet worden bijbetaald. Is er bij jou een hoger Totaal aan voorschotbedragen in rekening gebracht? Dan krijgt je geld terug.
Hieronder vind je op de jaarafrekening het nieuwe voorschotbedrag dat we met ingang van de nieuwe periode bij jou in rekening gaan brengen. Dit bedrag is gebaseerd op het verbruik dat we hebben vastgesteld op de jaarafrekening. Heb je een nieuwbouwwoning? Dan hebben wij een correctie uitgevoerd voor het verwachte extraverbruik in de eerste jaren van een nieuwbouwwoning.
Ten slotte lees je hoe we het tekort of overschot met jou gaan verrekenen.
Vragen over het maandelijkse voorschotbedrag
Je voorschotbedrag is gedurende de eerste 12 maanden gebaseerd op het verbruik van een gemiddeld gezin in eenzelfde soort woningtype, daarna wordt het afgestemd op jouw persoonlijke verbruik. Je betaalt elke maand hetzelfde voorschotbedrag; in de zomer en in de winter, ongeacht jouw verbruik. Na een jaar ontvang je een gespecificeerde jaarrekening, waarop je ziet of je geld terugkrijgt of dat je dient bij te betalen. Net als bij aardgas geldt voor groene warmte: als je minder gebruikt, betaal je ook minder.
Controleer bij het eerstvolgende verbruikskostenoverzicht of je huidige voorschotbedrag past bij jouw verwachting over het eventueel bijbetalen of ontvangen bij de jaarafrekening. Je kan ervoor kiezen om het voorschotbedrag aan de nieuwe tarieven aan te laten passen. Je kan daarmee een bijbetaling bij de jaarafrekening voorkomen. We adviseren jou dan om het verbruikskostenoverzicht dat je eind januari ontvangt te bekijken. Op dit overzicht wordt gerekend met de nieuwe tarieven vanaf januari en kan je zien of een bijbetaling wordt verwacht.
Gedurende de eerste 12 maanden houden wij een standaardbedrag aan; voor sociale huurwoningen ligt dit bedrag lager dan voor koopwoningen. Na 12 maanden ontvang je een eindafrekening van ons en zie je of je dient bij te betalen of geld van ons terugkrijgt. Na deze 12 maanden passen wij het maandbedrag aan, aan jouw persoonlijke situatie.
Als je jouw voorschot wilt aanpassen, kan je via het formulier “doorgeven nieuw voorschotbedrag” aangeven dat je het voorschot wilt aanpassen. Wij passen het voorschot dan voor je aan en je ontvangt van ons binnen 7 werkdagen een bevestiging. Als je in januari, februari of maart een jaarafrekening ontvangt, hoef je niets te doen. Bij de jaarafrekening wordt het voorschotbedrag aangepast aan jouw gemiddeld verbruik en aan de nieuwe tarieven.
Wanneer je jouw woning met aansluiting op groene warmte betrekt, wordt pas in de eerste volledige kalendermaand het voorschotbedrag voor het eerst geïncasseerd. Dit gebeurt rond de 25e van de kalendermaand. Je verbruik, vastrecht e.d. van de eerste onvolledige maand, worden verrekend in de jaarrekening die je na 12 maanden van ons ontvangt. Hierin lees je of je dient bij te betalen of geld terugkrijgt.
Bij de jaarafrekening passen wij altijd het voorschotbedrag aan, waardoor je maandbedrag zo goed mogelijk aansluit bij jouw jaarverbruik en onze tarieven. Hiermee voorkomen we zoveel mogelijk dat er bij de jaarafrekening bijbetaald moet worden.
Vragen over het verbruikskostenoverzicht (VKO)
Je ontvangt van ons maandelijks een verbruikskostenoverzicht (VKO). Hier lees je wat je daar aan hebt en waarom deze aan jou wordt verstuurd. Binnen Europa zijn in het EED (Energy Efficiency Directive) afspraken gemaakt over het besparen van energie. Eén van de middelen die we daarvoor in Nederland inzetten is de op afstand uitleesbare warmtemeter. Om energie te kunnen besparen is inzicht nodig. Dit inzicht geven wij jou door middel van het VKO. Het VKO is daarom ook een wettelijk verplichting die is opgelegd aan de warmtebedrijven. Deze verplichting geldt alleen voor aansluitingen waar een op afstand uitleesbare warmtemeter geplaatst is. Het VKO biedt je inzicht in jouw warmteverbruik en de (verwachte) kosten daarvan. Zo werken we samen aan vermindering van energieverbruik en proberen we verrassingen te voorkomen.
Wij werken aan de vermindering van het gebruik van papier, daarom wordt het VKO alleen digitaal verstrekt.
Het verbruikskostenoverzicht laat de volgende zaken zien:
Jouw warmteverbruik tot op heden
Jouw warmteverbruik van de laatste gehele maand wordt weergegeven. Je ziet de kosten van dit warmteverbruik gesplitst in de vaste en de variabele kosten. Let op! dit bedrag is waarschijnlijk anders dan je voorschotbedrag. De reden is dat we met gelijke maandelijkse voorschotbedragen werken. In de zomer is je verbruik laag en zijn dus ook de “echte” kosten laag. In de winter is dat precies andersom. Bedoeling is dat dit wordt opgevangen door een juist ‘gekozen’ voorschotbedrag.
Een voorspelling van je totale warmteverbruik in jaarafrekeningsperiode, met het voorspelde bij te betalen of terug te ontvangen bedrag
In het volgende onderdeel van het VKO voorspellen wij jouw verwachte warmteverbruik en de kosten daarvan. We zetten dit ook in een grafiek, uitgedrukt in euro’s. Daarnaast zie je de reeds in rekening gebrachte voorschotbedragen én wat we verwachten dat je nog gaat betalen. Zo zien we of, op basis van het voorspelde warmteverbruik, aan het einde van de jaarafrekeningsperiode bij moet betalen of juist geld terug ontvangt. LET OP: deze verbruiken en bedragen zijn voorspellingen. Wij proberen zo goed als mogelijk een indruk te geven van wat er komen gaat, maar het blijft een voorspelling met de nodige onzekerheden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan jouw ‘stookgedrag’ en de weersomstandigheden.
Een vergelijking van jouw warmteverbruik met het gemiddeld verbruik van onze andere klanten, per woningtype
In het volgende onderdeel zie je jouw warmteverbruik afgezet tegen een gemiddelde van de andere woningen waaraan wij warmte leveren. We hebben deze gescheiden per woningtype om je een globale referentie te geven.
Uiteraard is de contactinformatie ook weergegeven op het VKO.
We gebruiken de meetdata die bij ons beschikbaar is vanaf 1 januari 2020. Uiteraard zie je ook geen meetdata van vóórdat jouw contract bij ons is gestart. Je ziet op het VKO een grafiek met verbruiken uit eerdere maanden. Waar mogelijk hebben wij deze informatie toegevoegd. Omdat wij werken aan de bouw van het netwerk met op afstand uitleesbare meters, is het mogelijk dat er van (bijvoorbeeld) vorig jaar nog geen meetdata beschikbaar is.
Op het VKO moeten wij bijvoorbeeld het verbruik van vorige maand vergelijken met diezelfde maand een jaar eerder. Het kan zijn dat er voor ‘vorig jaar’ nog geen meetdata beschikbaar was. In dat geval zal hier dan geen waarde beschikbaar voor zijn.
De huidige werkwijze en opmaak van het VKO is, hoewel wij er trots op zijn, een aanloop naar nog mooiere producten. Wij gaan een klantenportal ontwikkelen zodat je op termijn jouw VKO op internet, onder je eigen account kunt vinden. Ook zullen er aanpassingen aan de opmaak worden gedaan naar aanleiding van feedback van onze klanten en blijven wij de informatie die wij presenteren steeds verder optimaliseren.
Hulp bij betalingen en overheidscompensatie
Door de gestegen energieprijzen zijn ook onze tarieven omhoog gegaan. Heb je moeite met het betalen van je warmterekening? Neem dan contact met ons op. Dit is essentieel en de eerste stap naar een oplossing. Een oplossing is er bijna altijd. Wij willen voorkomen dat een betalingsachterstand oploopt en er meer problemen ontstaan, voor jou en voor ons. Aan de prijzen kunnen wij niets veranderen, maar wij gaan wel graag met jou in gesprek om te kijken naar een passende oplossing. Daarnaast kunnen we samen kijken naar je verbruik en wij kunnen jou voorzien van eenvoudige bespaartips. Alle kleine beetjes helpen immers mee.
Bel of e-mail met onze klantenservice:
085 – 049 11 90 of klantenservice@warmtebedrijfamersfoort.nl
Daarnaast kan je ook kijken of je in aanmerking komt voor de extra overheidscompensatie, zie onder.
Zeker! Bekijk al onze tips bij algemene klantvragen.
Ja, zowel in 2022 als in 2023 is er extra compensatie om de kosten van jouw rekening te drukken.
2022
Allereerst heeft de Rijksoverheid een eenmalige compensatie van € 265,- voor de warmtelasten alle huishoudens van Nederland gegeven, deze hoef je niet aan te vragen. Dit is te zien op je elektriciteitsrekening, evenals de andere compensatie voor de gestegen elektriciteitsprijzen. Daarnaast is het btw-tarief van 21% op energie tijdelijk (tussen 1-7-2022 en 31-12-2022) verlaagd tot 6%.
2023
In 2023 is er een prijsplafond ingesteld. Dat is een maximaal bedrag dat je voor een normaal verbruik aan energie hoeft te betalen en geldt alleen voor 2023. Hierdoor betaal je voor de eerste 37 GJ die je verbruikt een bedrag van € 47,38, voor al het verbruik hierboven betaal je het normale tarief van € 75,52. Deze geldt voor alle huishoudens en hoeft niet aangevraagd te worden. Daarnaast was er, mits je die tijdig aangevraagd hebt, een compensatie vanuit de gemeente Amersfoort tot € 1.300,- mogelijk.
2024
In 2024 zijn de extra compensatieregelingen vanuit de overheid ten einde, buiten de vaste energietoeslag. Deze kan aanvragen op de Toeslagen-pagina van de Belastingdienst. Ook kan je vanuit de gemeente Amersfoort een beroep doen op een gratis energiecoach, die met jou kijkt naar mogelijkheden om energie te besparen. Vraag dit aan op: https://www.amersfoort.nl/hulp-van-een-energiecoach.