Minister wil warmtenetten in publieke handen
25-10-2022 |
Vrijdag 21 oktober stuurde minister Jetten een Kamerbrief aan de Tweede Kamer. Deze brief stelt dat de Nederlandse warmtenetten (voor tenminste 51%) in eigendom van de overheid moeten komen. De brief van minister Jetten maakt duidelijk dat het zijn keuze is dat warmtenetten in publieke handen moeten komen. Een besluit dat volgens alle betrokken marktpartijen de ontwikkeling van warmtenetten afremt. Maar waarom werkt dit vertragend? En hoe gaat Warmtebedrijf Amersfoort hiermee om?
Hoe is het warmtenet van Warmtebedrijf Amersfoort georganiseerd?
Het warmtenet van Warmtebedrijf Amersfoort is op dit moment volledig privaat. We werken wel actief aan samenwerkingsverbanden. Zo werken we met diverse overheidsinstanties samen om ons warmtenet te voorzien van steeds duurzamere warmtebronnen. Daarnaast kijken we ook naar samenwerking met de Gemeente Amersfoort, om zo de buurtnetten voor consumenten zo optimaal mogelijk te kunnen realiseren. Eigenlijk lopen we hiermee al een beetje vooruit op de aangekondigde regelgeving in de maak. Het businessmodel van een warmtenet is namelijk erg lastig. Alles draait om warmtetransport van nieuwe, nog te realiseren warmtebronnen met een nieuw, nog aan te leggen infrastructuur in de vorm van zeer goed geïsoleerde leidingen. Voor dat stuk werken wij nauw samen met het platform Energie voor Elkaar.
Verplicht in publieke handen werkt vertragend en is waarschijnlijk duurder voor de consument, aldus PwC en Berenschot
Afgelopen augustus heeft PwC onderzoek gedaan in opdracht van minister Jetten naar de effecten van het verplicht publiek maken van warmtenetten. De uitkomst was dat de warmtetransitie aanzienlijke vertraging oploopt door deze beslissing, omdat dit het aantal opties om te investeren in een warmtenet aanzienlijk beperkt. En dat terwijl deze investeringen juist van cruciaal belang zijn om Nederland versneld van het aardgas af te halen. Warmtebedrijf Amersfoort is van mening dat een verplicht publiek meerderheidsaandeel vertragend zal werken. Energie voor Elkaar heeft hier een nieuwsbericht aan gewijd, waar er dieper op ingegaan wordt. Ook de kosten, en daarmee de warmteprijs, zullen naar verwachting oplopen voor klanten volgens onderzoek van Berenschot (juli 2022). Klanten van bestaande warmtebedrijven in overheidshanden zijn in de praktijk namelijk niet goedkoper uit. Daarbij ligt nu het ondernemersrisico nog bij het bedrijf en de investeerders, in de nieuwe situatie ligt het bij de belastingbetaler. Ook dat bleek erg kostbaar bij diverse bestaande warmtenetten in publieke handen. Ook is het de vraag of gemeentes over de benodigde capaciteit, kennis en innovatiekracht beschikken om de huidige efficiëntie te behouden.
Hoe nu verder voor de toekomst?
Omdat het op dit moment nog niet duidelijk is wat er door de Tweede Kamer, en daarna de Eerste Kamer, precies besloten zal worden, houden we een slag om de arm. Daarnaast lijkt er voor bestaande warmtenetten (zoals dat van ons) een ingroeiperiode te komen. Wat ons betreft is er geen tijd te verliezen en moet de warmtetransitie worden versneld. Warmtebedrijf Amersfoort blijft hier zich met man en macht voor inspannen. We willen de betrouwbare ‘backbone’ realiseren die de Gemeente Amersfoort van ons verlangt. Op de korte termijn (tot sowieso 2031) blijven we gewoon doorgaan zoals we gepland hebben. En ook de periode daarna zullen onze klanten gewoon van duurzame warmte voorzien blijven. We blijven in gesprek met lokale en provinciale overheden over onze activiteiten en werken samen waar het kan. Want verduurzamen, dat moeten we toch echt samen doen!