Vragen bij onderhoud

Ik heb een onderhoudsverzoek, waar geef ik dit door?

Neem hiervoor contact op met onze klantenservice, op telefoonnummer 085 – 049 11 90

Waar kan ik meer informatie vinden over gepland onderhoud?

Op deze pagina vind je het actuele overzicht van gepland onderhoud aan ons warmtenet (en eventuele onverwachte storingen).

Wat kan ik doen bij een warmte-onderbreking i.v.m. gepland onderhoud?

◦ Laat de verwarming de nacht ervoor aan zodat je huis ´s ochtends warm is.
◦ Douche voor 08.00 uur. Dan is er nog warm water beschikbaar, tenzij vooraf anders vermeld.
◦ Laat je thermostaat op 20 graden staan, zodat je huis opwarmt zodra de werkzaamheden gereed zijn.
◦ Heb je vloerverwarming? Haal de stekker van de vloerverwarmingspomp uit het stopcontact, om eventuele schade aan de pomp te voorkomen.
◦ Indien je na de aangegeven einddatum en eindtijd vermeld op deze pagina nog geen warmte ontvangt, dan kan je contact met ons opnemen via 085 – 049 11 90.

Vragen over storingen of ongewone voorvallen

Ik heb een storing, waar meld ik dit?

Neem zo spoedig mogelijk contact op met ons servicenummer 085 – 049 11 90. Onze storingsdienst is 24 uur per dag bereikbaar. Alle storingen die bij ons bekend zijn staan op deze pagina vermeld.

Waar meld ik geuroverlast of een calamiteit?

Je kan de melding het beste meteen doen via ons servicenummer 085 – 049 11 90, die
24 uur per dag bereikbaar is. Op dat moment gaan wij na waar de oorzaak van jouw melding of klacht ligt. Afhankelijk van de urgentie van je klacht, nemen wij binnen of buiten kantooruren weer contact met je op. Dan informeren wij je nader over de oorzaak. Waar mogelijk bieden wij op dat moment ook de oplossing voor je klacht of melding, of de mogelijke verdere opvolging daarvan.

Heb je een ernstige calamiteit gezien en 112 gebeld? Ook in dat geval ontvangen wij graag een bericht via ons bovenstaande 24-uurs servicenummer, zodat we zo snel mogelijk aanwezig kunnen zijn om de hulpdiensten te assisteren.

Hoe werkt compensatie bij storing?

Indien wij een collectieve storing niet binnen de wettelijke termijn kunnen verhelpen, dan hebben getroffen particuliere klanten conform de Warmtewet mogelijk recht op een vergoeding.

Houd er s.v.p. rekening mee dat het recht hebben op een vergoeding afhangt van jouw individuele meterdata en je precieze locatie in ons warmtenet. Je hoeft je compensatieverzoek niet aan ons door te geven; op het moment dat je recht hebt op een compensatie ontvang je bericht van ons.

Warmtebedrijf Amersfoort geeft geen compensatie indien:
◦ Jij als klant, of de betreffende storing, niet onder de compensatieregeling van de Warmtewet valt,
◦ De onderbreking van de levering van warmte is voorzien, mits de leverancier de getroffen verbruiker tenminste drie dagen van tevoren op geschikte wijze op de hoogte heeft gesteld;
◦ De onderbreking van de levering van warmte zijn oorsprong vindt in de binneninstallatie van de verbruiker;
◦ De storing korter duurt dan de gestelde wettelijke tijdsduur.

Voor meer informatie: https://www.acm.nl/nl/energie/warmte-en-koude/warmtetarieven/vergoeding-warmtestoring

Er komt een vreemde geur uit mijn meterkast. Moet ik dit melden?

Dit kan komen omdat in de aansluiting op het koud water een inlaatcombinatie zit. Dat is verplicht. Uit de inlaatcombinatie kan water komen, daarom is er een aansluiting op het riool aanwezig. Dit is de grijze buis: een sifon of waterslot, net als bij een wastafel. Deze kan droog komen te staan, waardoor er stankoverlast kan ontstaan: je ruikt het riool! Dit komt gelukkig maar weinig voor, en je hoeft het niet te melden.

De oplossing is om een beetje water in de opening van de sifon te gieten en daarna een scheut zonnebloemolie of olijfolie. De olie gaat verdamping tegen en dit lost het geurprobleem direct op.